Rozszerzanie diety niemowlaka jest procesem niezwykle istotnym w prawidłowym rozwoju dziecka. Nieprawidłowe rozpoczęcie wprowadzania nowych produktów może skutkować pojawieniem się różnych chorób, m.in. alergii i nietolerancji pokarmowych. Natomiast dieta wprowadzana w sposób przemyślany może doprowadzić do tego, że w przyszłości twoje dziecko nie będzie zapadało na najczęstsze choroby cywilizacyjne i będzie zdrowym i silnym człowiekiem.

Kiedy rozszerzać dietę niemowlaka? W pierwszych miesiącach życia dziecko powinno być karmione na żądanie, zwykle ok. 7 razy w ciągu doby tylko i wyłącznie pokarmem mlecznym, najlepiej naturalnym, pochodzącym od matki, jednak w razie występowania jakichkolwiek przeciwwskazań, także modyfikowanym. Wprowadzanie nowych pokarmów ma miejsce po ukończeniu 17. tygodnia życia, jednak nie później niż w 26. tygodniu. Konieczność wprowadzania dodatkowych produktów jest niezbędna, aby zapewnić pokrycie zapotrzebowania dziecka na energię, białka, żelazo czy cynk oraz niektórych witamin. Wymienić należy tutaj zwłaszcza witaminę D3, gdyż od ok. 6. miesiąca życia mleko matki dostarcza jej niewystarczającej ilości. Rozszerzanie diety niemowlaka, jak już wspomniałam, nie powinno rozpoczynać się wcześniej niż w 4–5 miesiącu życia. Jest to ściśle związane ze sposobem karmienia dziecka. Nie należy zbyt wcześnie lub zbyt późno podawać poszczególne produkty, by nie przysporzyć pociechom alergii pokarmowych czy nietolerancji. Proces ten warto rozpocząć od wprowadzania warzyw i owoców jako jeden bezmleczny posiłek w ciągu dnia. Zastosować można np. przecier warzywny (marchewkowy, a w następnych etapach z dodatkiem ziemniaka, dyni, cukinii) lub też owocowy (z jabłek, malin czy bananów). Dobrym wyjściem będzie również podawanie niewielkiej ilości bezglutenowych kaszek (ryżowe czy kukurydziane).

Najnowsze standardy kładą nacisk na jakość, a nie na kolejność!

Kolejność wprowadzania nie ma tutaj największego znaczenia, jednak zgodnie z zaleceniami najważniejsza jest ich jakość. Surowce powinny pochodzić ze znanych upraw/hodowli, które są ekologiczne i systematycznie kontrolowane. Wprowadzanie takie odbywać się winno co kilka dni (3–5) w niewielkiej ilości. W tym czasie dziecko należy bacznie obserwować, by zauważyć ewentualne efekty uboczne i zidentyfikować wedle potrzeby alergen. Kolejnym krokiem może być podaż produktów glutenowych, polegająca na dodatku maleńkiej ilości (2–3 g) kaszki zawierającej owe białko do mleka czy zupek lub przecierów.

W 7. miesiącu życia do diety dziecka powinno dołączyć mięso. Początkowo jest to mięso delikatne takie jak królik, indyk czy kurczak (lub chude i delikatne ryby bez ości), oczywiście gotowane i np. stanowiące składnik zupki. Następnie stopniowo włącza się cielęcinę, a na samym końcu wołowinę. W tym samym momencie zalecane jest podawanie połowy żółtka, również do zupy (co drugi dzień). Całe jajko może dziecko spożywać dopiero w 11.–12. miesiącu życia. Wówczas dietę uzupełnia się o produkty nabiałowe – twaróg, kefir czy jogurt naturalny. Po ukończeniu 1 roku życia można zacząć wprowadzać produkty alergizujące takie jak krowie mleko, owoce cytrusowe, czekolada, owoce morza oraz orzechy. Całkowicie niezalecane są: sól kuchenna oraz cukier, miód, mleko kozie czy owcze oraz mleko modyfikowane typu junior. Dodatkowo całkowicie zabronione jest wprowadzanie diety wegańskiej. Niezwykle ważny jest fakt, że początkowo dziecko może odrzucić proponowany przez rodzica produkt ze względu na to, że jest nowy czy inaczej smakuje. Całkowitą pewność co do tego, czy dziecko lubi potrawę czy nie, mamy po ok. 30–40 próbach podania jego niewielkiej ilości.

Dziecko na mleku matki vs na mleku modyfikowanym!

Momentem, kiedy powinno się zacząć wprowadzać produkty uzupełniające dzieciom karmionym piersią, to 6–8. miesiąc. Zaleca się, by w 6–8 miesiącu dziecko oprócz pokarmów z mleka matki otrzymywało 2–3 posiłki uzupełniające, natomiast w wieku 9–24 miesięcy 3–4 posiłki uzupełniające oraz 1–2 przekąski o niewielkich porcjach. Najlepiej by były to łatwe do podania i wygodne dla dziecka surowce, takie jak cząstka warzywa, owocu, kawałek chleba, czy chrupka kukurydziana. Urozmaicanie jadłospisu odbywa się najkorzystniej właśnie w osłonie karmienia piersią. To samo w przypadku produktów glutenowych, gdyż spożywanie mleka matki skutecznie obniża ryzyko wystąpienia celiakii u dziecka.

Rozpoczęcie rozszerzania diety  dzieci, które od początku jedzą mleko modyfikowane powinno nastąpić między 9 a 24 miesiącem życia. Okazuje się, że w tym przypadku niemowlęta już od 5–6 miesiąca życia powinny spożywać 4–5 posiłków w ciągu dnia (w tym oczywiście mleczne), a także 1–2 zdrowe przekąski. Niestety urozmaicanie diety w przypadku dzieci karmionych mlekiem modyfikowanym jest znacznie mniej efektywne. Wiąże się z tym również zwiększone ryzyko wystąpienia niektórych chorób, m.in. celiakia i alergie pokarmowe (orzechy, mleko krowie).

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here