Aktualny schemat żywienia niemowląt daje rodzicom dużą dowolność we wprowadzaniu nowych dań do diety niemowlęcia. Ale jednocześnie eksperci przypominają, że pewne produkty w diecie niemowląt nie mogą się znaleźć.

Najważniejszą zasadą, którą podkreśla aktualny schemat żywienia niemowląt, jest to, że to dziecko decyduje ile je, a rodzic – co dziecko je. Co ta zasada oznacza? Że rodzice muszą mieć wiedzę, co można podać dziecku w określonym miesiącu życia, a czego mu podawać nie wolno. A dziecko decyduje, ile posiłku ma ochotę zjeść: i nie można go zmuszać do jedzenia.

Co to takiego ten schemat żywienia?

Schemat żywienia niemowląt jest to plan, według którego powinno się rozszerzać dietę dzieciom w pierwszym roku życia. Ustalany jest przez specjalistów na podstawie ich nieustannych badań na temat tego, jak odżywianie niemowląt wpływa na ich rozwój. Schemat żywienia niemowląt wskazuje, co, jak i kiedy podawać niemowlętom, by zdrowo rosły. Co jakiś czas jest aktualizowany i dostosowywany do aktualnych wyników badań.

Aktualny schemat żywienia niemowląt został wprowadzony w 2014 r. i wzbudził wtedy wiele kontrowersji. Nowy schemat żywienia niemowląt według wielu rodziców był łatwiejszy do wprowadzenia niż poprzedni, gdyż dawał im więcej dowolności co do kolejności wprowadzenia poszczególnych nowości. Część rodziców czuła się jednak zagubiona, gdyż nie wiedziała, które po kolei produkty wprowadzać do diety dziecka.

Mleko matki to numer jeden w pokarmie młodego człowieka!

Pamiętaj, że karmienie piersią, co najmniej do końca 6. miesiąca życia maluszka, jest bez wątpienia najlepszą rzeczą, jaką możesz mu podarować. Zapewniasz mu w ten sposób odpowiednią ilość energii i składników niezbędnych do wzrostu i rozwoju. Dowiedziono także, że dzieci karmione mlekiem mamy mniej chorują i rzadziej cierpią na alergie pokarmowe. A to nie wszystko, bo korzyści wynikające z karmienia piersią nie kończą się w dzieciństwie!

Okazuje się, że osoby, które w pierwszych miesiącach życia były karmione piersią, po latach, już jako dorośli, rzadziej borykają się ze schorzeniami takimi jak otyłość, cukrzyca, choroby serca czy nadciśnienie. Czy to nie wspaniałe, że jako mama możesz mieć wpływ na zdrowie swojego dziecka nie tylko teraz, ale i w przyszłości?

Do niedawna polecano, by do diety dziecka karmionego piersią w 5. lub 6. miesiącu życia wprowadzać powoli posiłki zawierające gluten (po jednej łyżeczce – miało to działać jak szczepionka, która chroni dziecko przed rozwinięciem się celiakii – wrodzonej nietolerancji glutenu). Obecnie te zalecenia zmieniły się, dlatego do końca 6. miesiąca możesz karmić dziecko wyłącznie piersią. To najlepszy sposób żywienia niemowlęcia.

W drugim półroczu życia nadal karmienie piersią jest podstawą. Pod osłoną mleka mamy wprowadzaj do diety dziecka nowe produkty.

Jeśli nie mleko matki to jakie?

Możesz karmić je mlekiem modyfikowanym lub takim specjalnym, leczniczym, które przygotuje dla ciebie lekarz lub kupisz w aptece. Karmiąc dziecko tego typu pokarmem już od 4 miesiąca życia możesz wprowadzać inne składniki do diety.

Najpierw warzywa później owoce!

Co podać dziecku jako pierwsze nowe danie: zupkę, kaszkę, jabłko? Każde rozwiązanie jest dobre, najlepiej jednak, jeśli na początek podasz dziecku zupkę-papkę warzywną, a nie słodkie jabłko. To ważne, ponieważ dziecko preferuje słodki smak: jeśli jako pierwsze dostanie owoce, trudniej mu będzie zaakceptować warzywa.

Dlatego na początek ugotuj mu zupkę-papkę z 1-2 warzyw (np. ziemniaka i marchewki). Potem stopniowo, w kolejnych dniach, jeśli dziecko nie ma żadnych problemów zdrowotnych (kolki, bóle brzucha, zaparcia, biegunki, wysypka), wprowadzaj do jego menu kolejne warzywa.

Po ok. 2 tygodniach dodaj do zupki osobno ugotowane chude mięso (np. indyk, kurczak, królik, cielęcina).

Po ok. 2 tygodniach od podania zupki warzywnej możesz do menu dziecka dodać posiłek owocowy: np. tarte jabłko z kaszką. Stopniowo możesz wprowadzać kolejne owoce.

Jaja, ryby i mięso!

Stopniowo możesz zacząć podawać dziecku jajko: to ważne źródło żelaza i innych składników mineralnych. Jajko możesz dodawać np. do zupek warzywnych. Możesz dodać od razu dziecku całe jajko (i podawać je 3-4 razy w tygodniu). Nie będzie jednak błędem, jeśli do zupki dodasz tylko żółtko (to ono jest bardziej wartościowe niż białko).

Gdy dziecko zaczyna jeść zupki z mięsem, 1 raz w tygodniu zamiast mięsa dodaj do zupy kawałeczek ryby (np. halibut, dorsz). To ważne, gdyż w rybach są cenne kwasy tłuszczowe z grupy omega-3, ważne m.in. dla rozwoju widzenia i prawidłowej pracy mózgu.

Jeśli dziecko będzie dobrze tolerować ryby, podawaj je 2 razy w tygodniu. Ważne by ryby lub mięso były naprawdę bardzo dobrej jakości. Raczej unikaj mięsa fermowego oraz ryb mrożonych i tych bardzo tłustych ponieważ mogą zawierać duże ilości metali ciężkich.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here