Pierwsze lata życia to okres szczególnie intensywnego rozwoju młodego organizmu. Rodzice mogą wspierać ten proces, m.in. poprzez prawidłowe żywienie niemowlęcia. W pierwszych miesiącach podstawą diety maluszka jest mleko (mamy lub modyfikowane), jednak z czasem jadłospis wymaga urozmaicenia. Kiedy i jak zapoznać dziecko z nowymi smakami, aby wspierać kształtowanie się u niego prawidłowych nawyków żywieniowych?

Kiedy rozpocząć rozszerzanie diety?

Kilka podstawowych zasad:

  • W odpowiednim czasie (nie wcześniej niż po ukończeniu przez dziecko 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu) rodzice powinni rozpocząć rozszerzanie diety niemowlęcia.
  • Dla kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych ważna jest kolejność produktów wprowadzanych do jadłospisu dziecka.
  • Jako pierwsze maluszek powinien poznać warzywa, a dopiero po nich owoce. Z czasem do menu trafią kaszki, a następnie mięso, ryby, jaja i inne produkty.
  • Pamiętaj o bezpieczeństwie produktów! To, co odpowiednie dla starszych członków rodziny, może być nieodpowiednie dla delikatnego organizmu niemowlęcia.

Na wszystko jest odpowiedni czas!

Przez pierwsze miesiące życia mama karmi dziecko piersią lub mlekiem modyfikowanym i w ten sposób dostarcza mu niezbędne składniki odżywcze. Wraz z rozwojem młodego organizmu zmienia się jego zapotrzebowanie na białko, tłuszcze, węglowodany czy witaminy, dlatego w diecie malucha powinny pojawić się nowe smaki – pokarmy uzupełniające. Zgodnie z aktualnym schematem żywienia niemowląt w 1. roku życia rozszerzanie diety – bez względu na to, czy dziecko jest karmione piersią, czy mlekiem modyfikowanym – należy rozpocząć nie wcześniej niż po ukończeniu przez nie 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu. Czas urozmaicania jadłospisu ma znaczenie dla kształtujących się u maluszka nawyków żywieniowych, a jak pokazują wyniki badań, największą otwartość na nowe doznania smakowe wykazują dzieci właśnie w wieku 4-7 miesięcy.

Pamiętaj o bardzo ważnej kolejności, która uchroni ciebie i twoje dziecko przed błędami w późniejszym okresie jego życia?

Kiedy przychodzi czas rozszerzania diety, dobrze jest mieć plan. Kolejność wprowadzania nowych pokarmów ma znaczenie dla kształtujących się preferencji smakowych, które mogą wpłynąć na późniejsze wybory żywieniowe dziecka. Człowiek z natury preferuje smak słodki, dlatego najlepiej zacząć od zapoznania maluszka z mniej słodkim smakiem warzyw. Dzięki temu łatwiej będzie mu je zaakceptować, a jednocześnie chętniej będzie po nie sięgał w przyszłości. Dopiero po ok. 2 tygodniach od podania dziecku marchewki czy brokułu do jego diety można zacząć wprowadzać owoce.

Zboże, jaja i mięso na ostatniej pozycji!

Jeśli niemowlę zaakceptowało już np. smak marchewki i chętnie zjada mus z jabłek czy gruszek, przychodzi czas na wprowadzenie do jego diety produktów zbożowych. Z czasem zajmą one ważne miejsce w codziennym jadłospisie. To również czas na wprowadzanie innych produktów, takich jak mięso, ryby czy jaja. Należy jednak pamiętać, że to, co dobre dla mamy czy taty, może nie być odpowiednie dla maluszka, który intensywnie się rozwija, a jednocześnie jest wyjątkowo delikatny. Produkty ogólnodostępne mogą zawierać pozostałości szkodliwych substancji w ilości nieodpowiedniej dla niemowlęcia. Właśnie dlatego najlepszym wyborem dla małego dziecka będą posiłki, deserki i kaszki posiadające na opakowaniu wskazanie wieku. Widoczna na etykiecie informacja, że produkt jest odpowiedni dla maluszków np. po 6. lub 8. miesiącu życia, to potwierdzenie jego odpowiedniej jakości i bezpieczeństwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here