WHO, ale także inne organizacje, które badają wpływ mleka mamy na dzieci, zalecają wyłączne karmienie piersią dziecka do końca 6.miesiąca. W 100 % zaspokaja ono potrzeby dziecka w sposób, w jaki nie zaspokaja ich nic innego. W tym czasie nie trzeba zdrowego dziecka ani dokarmiać ani dopajać. Po ukończeniu przez nie 6. miesiąca mleko mamy nadal powinno być głównym składnikiem diety, ale można powoli zacząć wprowadzać do niej nowe pokarmy.

Mleko matki to największy skarb jaki kobieta może podarować swojemu dziecku!

Karmienie piersią to bez wątpienia najlepszy sposób żywienia niemowlęcia. Składniki w idealnych proporcjach i ilościach czynią mleko mamy pokarmem, który zaspokaja potrzeby młodego, intensywnie rozwijającego się organizmu. Co szczególnego znajduje się w pokarmie kobiecym, że od lat stanowi obiekt badań dla naukowców z całego świata?

W pierwszym półroczu życia niemowlęcia mleko matki powinno być wyłącznym pokarmem dla malucha. Dzięki zmianom w składzie – w zależności od etapu laktacji, ale także w czasie pojedynczego karmienia – mleko mamy idealnie odpowiada na potrzeby intensywnie rozwijającego się organizmu dziecka.

Pierwsze mleko czyli siara!

Pierwszym pokarmem, który niemowlę otrzymuje zaraz po przyjściu na świat, jest siara. Charakteryzuje się wysoką zawartością białka i przeciwciał. Pierwsze mleko celowo jest bardzo treściwe – żołądek noworodka jest bowiem bardzo mały i nie jest w stanie przyjąć dużej ilości pokarmu, dlatego potrzebuje wielu ważnych składników odżywczych w niewielkiej objętości mleka.

Kolejne porcje mleka to idealnie skomponowany posiłek!

Mleko w kolejnej fazie, w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby dziecka, jest bogatsze w tłuszcz i laktozę  Niepowtarzalną właściwością mleka mamy jest zmiana jego składu, która uzależniona jest od pory dnia czy pory roku, ale także właśnie od wymagań intensywnie rozwijającego się organizmu. Przykładowo nocą mleko mamy zawiera więcej tłuszczu. Niemowlę otrzymuje wtedy bardziej sycący posiłek, a co za tym idzie – dłużej i smaczniej śpi, natomiast latem pokarm jest bardziej wodnisty, dzięki czemu szybciej gasi pragnienie dziecka.

Mleko to skarbnica wszystkich niezbędnych składników, taki jak:

  • woda – która gasi pragnienie i nawadnia organizm niemowlęcia, jest także rozpuszczalnikiem wszystkich pozostałych składników pokarmu,
  • białka – główny budulec dla rozwijającego się organizmu;
  • węglowodany – przede wszystkim laktoza, która w dużej mierze pokrywa zapotrzebowanie energetyczne dziecka, oraz oligosacharydy
  • tłuszcze – m.in. długołańcuchowe wielonienasycone kwasy tłuszczowe, w tym kwasy omega 3 niezbędne do prawidłowego rozwoju mózgu i narządu wzroku
  • składniki mineralne – np. wapń, który jest odpowiedzialny za budowę szkieletu oraz żelazo, które jest niezbędne do tworzenia krwinek czerwonych, czy rozwoju funkcji poznawczych
  • witaminy m.in. A, i C – ważne w prawidłowym funkcjonowaniu układu immunologicznego
  • czynniki odpornościowe – m.in. immunoglobuliny, laktoferyna, lizozym czy mucyny wspierające niedojrzały układ odpornościowy niemowlęcia.

Mleko matki i co jeszcze?

Przede wszystkim, rozszerzając dietę należy podejść indywidualnie do każdego dziecka. Zalecenia lekarzy i organizacji są pewną wskazówką, jednak zawsze trzeba pamiętać, że każde dziecko jest inne a mama zna je najlepiej. Zwykle jednak przed ukończeniem przez dziecko 6. miesiąca układ trawienny nie jest gotowy na pokarmy stałe.

Jeśli zastanawiasz się nad wprowadzeniem innego posiłku niż twoje mleko musisz mieć na uwadze wiele składowych tego czy dziecko jest gotowe na przyjęcie nowych składników. Jeśli widzisz, że jest, to pierwszym nowym składnikiem mogą być warzywa. Takie przetarte, gotowane w wodzie lub na parze. Dodawaj do nich odrobinkę dobrego tłuszczu, tak aby witaminy miały się w czym rozpuszczać. Zawsze jednak monitoruj czy nie występują biegunki, zaparcia lub wysypka. Później zacznij wprowadzać inne warzywa, kleiki oraz owoce. One również powinny być ugotowane i przetarte.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here