Dietę niemowlaka trzeba zacząć rozszerzać najpóźniej, gdy skończy pół roczku. Choć nie ma już sztywnych zaleceń dotyczących kolejności podawania nowych produktów, to obowiązują jednak pewne zasady.

Nowa dieta, nowe zasady i obowiązki!

Po kilku miesiącach karmienia tylko mlekiem, zwykle dość burzliwych, bo razem z dzieckiem uczycie się siebie nawzajem, nadchodzi kolejny ważny etap. To wprowadzanie do jego diety nowych produktów, które dietetycy nazywają pokarmami uzupełniającymi. Jednak co najmniej do końca pierwszego roku życia mleko nadal będzie podstawą diety niemowlaka. Podawanie nowości nie tylko w tobie może budzić obawy – choć cieszysz się, że maluch ich spróbuje, to może się okazać, że niełatwo będzie mu się przyzwyczaić nie tylko do nowych smaków, ale i do sposobu karmienia.

Dlaczego po pół roku tak ważne jest rozszerzanie diety?

To konieczne, bo zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze (w tym witaminy i składniki mineralne, np. żelazo) u półrocznego dziecka wzrasta i podawanie samego mleka nie jest w stanie go zaspokoić. Poza tym przewód pokarmowy malucha dojrzewa, więc może już trawić i wchłaniać produkty inne niż mleko. Próbowanie nowych pokarmów to dla dziecka także zdobywanie doświadczeń. W pierwszym roku życia powinno spróbować tak wielu potraw i smaków, jak to możliwe, bo właśnie wtedy kształtują się jego  preferencje smakowe, co w przyszłości przełoży się na nawyki żywieniowe.

Rozszerzanie diety!

Warto dążyć, by karmić wyłącznie piersią przez sześć miesięcy. Początek rozszerzania diety powinien nastąpić około 26. tygodnia życia (od 6. miesiąca). Jjeśli lekarz zdiagnozuje u malucha niedobór żelaza, wskazane jest wcześniejsze rozszerzanie diety, w której znajdą się produkty będące jego źródłem. Po szóstym miesiącu należy zmieniać konsystencję dań: początkowo gładkie purée, potem z grudkami, następnie produkty posiekane i rozdrobnione podawane do rączki do samodzielnego jedzenia. W tym czasie dziecko uczy się żuć i gryźć. Rozszerzanie diety trwa jednak całe drugie półrocze życia oraz po pierwszych urodzinach, gdy podajesz dziecku produkty, których wcześniej nie jadło.

Kolejności nie ma, ale są inne zasady!

  • Kolejność jest dość dowolna, ale obowiązują jednak pewne zasady. Ważne, by podawać dziecku nowe produkty osobno, w małych ilościach, co kilka dni.
  • Rozszerzanie diety warto zacząć od warzyw, dyni, marchewki, albo od ziemniaka. Potem stopniowo w kilkudniowych odstępach wprowadza się inne warzywa. Powinny być to właśnie warzywa, bo ze względu na ich wyrazisty smak i aromat dzieci akceptują je trudniej niż owoce.
  • Następnie można wprowadzić owoce, np. jabłko. Kolejne owoce to morele, brzoskwinie, banany, gruszki, truskawki, najpierw w postaci musu, potem rozdrobnione, a następnie w cząstkach do samodzielnego jedzenia.
  • Do diety dziecka trzeba też wprowadzić mięso. Powinno być chude, np. cielęcina, kurczak, królik, a także jajko. Dziecko powinno też zacząć jeść ryby (od siódmego miesiąca).
  • Kolejnym nowym produktem są dla dziecka produkty mleczne. Czyli np. jogurt naturalny, twarożek bez dodatku cukru i soli. Dania na bazie mleka krowiego dziecko będzie mogło jeść, gdy skończy 11–12 miesięcy.
  • Produkty zbożowe, także glutenowe, można podawać dziecku już po czwartym miesiącu życia. I jest na to czas do 12. miesiąca. Nie trzeba już podawać glutenu pod osłoną mleka mamy – to najnowsza zmiana w zaleceniach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here