Pokarm matki to podstawa żywienia niemowlaków do 6 miesiąca życia lub jeśli dziecko wykazuje taka chęć nawet do roku życia. Jednak czas szybko „biegnie” i dziecko potrzebuje co raz to więcej pokarmu oraz kalorii. Jak więc zacząć wprowadzać nowe pokarmy do jego diety?

Nowy schemat żywienia powstał w oparciu o najnowsze badania i aktualny stan wiedzy w zakresie żywienia najmłodszych. Daje on dużo więcej swobody rodzicom, a także dzieciom, ponieważ nastawiony jest na ich indywidualne potrzeby.

Jest kilka zasad, które powinny pomóc rodzicom w opracowywaniu diety dla dziecka dotychczas karmionego piersią!

Mleko to podstawa:

I chociaż wydaje wam się, że jeśli dziecko zaczyna dostawać inne pokarmy, to mleko można odstawić, to jesteście w błędzie. Mleko w początkowych dniach i tygodniach podawania nowych pokarmów powinno stanowić tzw. osłonę dla wrażliwego przewodu pokarmowego maluszka. Na początku dziecko powinno naprzemiennie dostawać „nowy pokarm” z mlekiem.

Nowe składniki wprowadź w odpowiednim momencie:

5– 7 miesiąc życia to najodpowiedniejszy czas na wprowadzenie nowych pokarmów do diety malucha, zarówno dla karmionego naturalnie, jak i mlekiem modyfikowanym. Kolejność jest dowolna. Należy się jednak trzymać starej, dobrej zasady – nowe pokarmy wprowadzamy pojedynczo. Umożliwi to wykrycie ewentualnej alergii. Jeśli po kilku dniach nie zauważysz nic niepokojącego, możesz podać dziecku kolejny produkt.

To ty decydujesz co, kiedy i jak zje dziecko, a dziecko decyduje – czy i ile:

Zgodnie z nowymi zasadami wielkość oraz ilość posiłków na dobę dostosuj do potrzeb Twojego dziecka. Każde dziecko ma inny apetyt i to właśnie od niego będzie zależało, ile zje i jak często. Nie przekarmiaj swojej pociechy, lepiej jak troszkę zgłodnieje i wówczas samo poprosi o jedzenie.

Posiłki powinny być dostosowane do rozwoju dziecka:

Nowe produkty należy podawać dziecku łyżeczką, a nie przez butelkę, dlatego musisz obserwować swoje dziecko i zdecydować czy jest już gotowe na przejście z płynnego mleka na pokarmy stałe w postaci zmiksowanych papek lub w kawałkach (w przypadku gdy zdecydujesz się na rozszerzanie diety metodą BLW). Karmimy w pozycji półsiedzącej, lub siedzącej.

Warzywa przed owocami:

Najlepiej jak by twoje dziecko jak najpóźniej spotkało się ze sztucznym słodkim smakiem, dlaczego? Ponieważ cukier łatwo uzależnia, powoduje napady senności i pobudzenia, a w przypadku jego gwałtownego odstawienia możesz zaobserwować u maluszka takie same symptomy jak u osoby uzależnionej od innych używek. Dlatego warzywa, jako źródło błonnika, witamin i minerałów powinny jako pierwsze zagościć na talerzu dziecka. One również mają cukry, ale bardziej bezpieczne dla organizmu młodego człowieka.

Nie zwlekaj z alergenami:

Orzeszki, sezam, kakao, czekolada, mleko krowie czy jaja to produkty, które najczęściej uczulają. Dlatego jeśli chcesz by twoje dziecko powoli nabierało odporności to doprowadzaj do jego kontaktów z takimi pokarmami. Wówczas będziesz miała pewność, że w przyszłości nic cię nie zaskoczy.

Woda jest do picia, natomiast sok to posiłek!

Naturalnie wyciskane soki przecierowe są zdrowe, jednak to nie one powinny zaspokajać pragnienie dziecka. Najlepsza do picia jest mineralna woda niegazowana, dlatego warto przyzwyczajać malucha od samego początku do jej smaku. Dobrze jest podawać łagodne napary ziół np. rumianek, koperek, lipę, aby dziecko zapoznało inne smaki. Soki powinny być traktowane jako oddzielny posiłek, dlatego nie podawaj ich pomiędzy karmieniami. Niewskazane jest również podawanie soku tuż przed snem czy w nocy. Ilość wypijanego soku nie powinna przekraczać 150 ml na dobę.

Mięso i ryby również serwuj swojemu dziecku:

Ryby stanowią bardzo ważny składnik diety rozwijającego się malucha, ponieważ są bogatym źródłem kwasów omega-3. Z tego względu rybę należy wprowadzić już na początku rozszerzania diety. Początkowo podawaj ją raz w tygodniu. Jeśli nie zauważysz żadnych niepokojących objawów, zacznij podawać rybę dwa razy w tygodniu. Natomiast mięso zgodnie z nowym schematem należy podawać od początku rozszerzania diety malucha. Na początku ok. 10 g dziennie, potem zwiększaj stopniowo ilość do 20 g, do pierwszego roku życia dziecka. Mięso gotuj oddzielnie i dodawaj je do przecierów warzywnych lub zup.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here