Pierwszy rok życia dziecka to okres gwałtownego wzrostu i kształtowania nawyków żywieniowych. W tym czasie masa ciała zwiększa się trzykrotnie. Aby rozwój przebiegał prawidłowo: kości były mocne, mięśnie sprawne, tkanki zdrowe, wraz z posiłkiem należy dostarczać składników odżywczych w odpowiednich proporcjach.

Większość posiłków, które wprowadzamy na początku życia dziecka pomagają zbudować podstawę zdrowych nawyków żywieniowych. Trzeba mieć przy tym świadomość tego, że na pewnych okresach apetyt wzrasta, a na innych jest mniejszy. To dlatego zdarzają się etapy, kiedy maluch wydaje się, że je cały dzień, a na innych odmawia ulubionych dań. Są też ni, kiedy dzieci chcą jeść tylko określone posiłki.

W każdym wypadku należy zachować spokój i konsekwentnie podawać wszystkie posiłki. Jeśli dziecko odmawia zjedzenia któregoś z nich, w zastępstwie można podać inny. Jednak należy uważać, by w ten sposób nie wprowadzać do diety zbyt dużej ilości owoców czy słodkich przekąsek, deserów. Warto pamiętać o tym, żeby czas posiłku mijał w miłej atmosferze. Należy wyzbyć się wszelkich lęków oraz co może być zaskakujące: nie starać się za bardzo. Jeśli dziecko zauważy napięcie oraz to, że rodzicom za bardzo zależy, z czasem może odmawiać jedzenia. Posiłki powinny być czymś naturalnym i zwyczajnym. Jeśli maluch będzie towarzyszył innym domownikom w trakcie jedzenia, co z czasem staje się naturalne, może wykazywać chęć w spróbowaniu jedzenia tego, co mama i tata.

Kieruj się rozsądkiem i wiedzą, którą możesz czerpać z zaleceń organizacji zdrowia i lekarzy:

Rozszerzenie diety zaleca się od podania warzyw (np. marchewki) lub ugotowanego ryżu zmiksowanego na gładką masę. Najlepszą porą jest godzina przedpołudniowa, ponieważ jeśli pojawią się niekorzystne reakcje, zdążą one minąć do pory kąpieli i układania dziecka do snu. Sprawdzonym sposobem do zachęcenia dziecka do jedzenia jest podanie nowych posiłków w połączeniu z mlekiem mamy czy mlekiem modyfikowanym. Jeśli karmimy piersią, wprowadzanie pokarmów stałych zaleca się zawsze od podania piersi. Mleko kobiety będzie działało niejako „osłonowo” dla nowych składników, jak również da dziecku ciepło i pokarm, którego bardzo potrzebuje. Zaleca się podanie piersi oraz delikatne przerwanie karmienia (krótsze karmienie) a następnie podanie małej łyżeczki nowego posiłku. Pierwsze karmienie najlepiej jeśli zakończymy na podaniu jednej łyżeczki, ewentualnie dwóch, po których będziemy obserwować dziecko. Po kilku dniach, gdy pokarm będzie już sprawdzony, będziemy mieli pewność, że nie uczula, można zaufać maluszkowi i karmić go tak długo, aż będzie wykazywał zainteresowanie jedzeniem.

Podstawa, by dziecko do niczego nie zmuszać. Nie wywoływać presji oraz nie stwarzać niemiłej atmosfery, by maluch nie kojarzył czasu posiłku ze smutną czy zdenerwowaną miną rodzica. Uśmiechaj się oraz zachęcaj do spróbowania. Reakcja ze strony dziecka może być różna. Nawet jeśli maluch wypluje zawartość pierwszej łyżeczki, nie oznacza, że mu nie smakuje. Jednak jeśli stanowczo odmawia spróbowania, zrezygnuj i powróć do danego składnika za tydzień. Konsekwentne próby podania nowego rodzaju warzywa czy owoców najczęściej kończą się sukcesem.

Ustalaj pory karmienia i sprytnie je modyfikuj, tak aby wprowadzać nowe składniki:

Jeśli Twoje dziecko ma rozszerzaną dietę wcześniej niż w wieku 6 miesięcy, podawaj nowe składniki w odstępie 3-4 dni, jeśli natomiast niemowlę ma skończone 6 miesięcy, możesz skrócić ten czas do dwóch dni. Gdy maluch przyzwyczai się do jedzenia o godzinie 11, należy przesunąć już poznane posiłki na godzinę 18. Natomiast o 11 wprowadzić inny, nowy składnik diety, na przykład tym razem owoce (zmiksowane jabłuszko). W ciągu dnia warto jednak dbać o to, by dziecko otrzymywało więcej warzyw niż owoców, by nie przyzwyczaiło się do tego, że smak stałego posiłku musi być słodki. Na tym etapie warto również unikać potraw o zbyt wyrazistym smaku, na przykład szpinaku oraz brokułów. Lepsze na pierwszym etapie rozszerzania diety będą łagodniejsze w smaku: ziemniaki, zielona fasolka, cukinia, brukiew.

Unikaj warzyw wzdymających oraz takich, które przyśpieszają perystaltykę jelit. Nie dodawaj do posiłków soli, przypraw ani cukru. Warzywa i owoce zawierają go aż nad to. Przygotowuj posiłki na świeżo, a jeśli chcesz zrobić na kilka dni to albo włóż do zamrażarki albo hermetycznie zapakuj do pojemników. Jednak komponuj menu nie na dłużej niż 2-3 dni. Pokarm stały jaki ma spożywać twoje dziecko powinien być w miarę świeży, a przez to pełnowartościowy i smaczny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here