O tym, że wybór odpowiedniego pojazdu dla niemowlaka, nie jest prosty, najłatwiej przekonać się, próbując kupić pierwszy wózek dla noworodka. Zaczynamy się wtedy zastanawiać – czy lepiej kupić gondolę, czy może od razu zainwestować w wózek wielofunkcyjny, który jest nieraz nawet dwa, trzy razy droższy, ale za to maluch pojeździ w nim znacznie dłużej. Pojawiają się też inne pytania – na przykład jak sprawdzić, czy wózek jest bezpieczny dla dziecka, jakie koła są najlepsze – duże czy małe, plastikowe czy pompowane, a nawet – o co chodzi z tak zwaną „lekkością prowadzenia” i jakie ma ona znaczenie podczas codziennego użytkowania wózka? Wiele z tych pytań rodzice zadają sobie już po zakupie wózka dla niemowlaka, w domu, a nieraz nawet po pierwszej przejażdżce, gdy już za późno, by nietrafiony zakup wrócił do sklepu. Tymczasem odpowiedzi na nie najlepiej poznać wcześniej, zanim zdecydujemy się na konkretny model, bo dzięki temu łatwiej dokonać trafnego wyboru, a więc uniknąć rozczarowania i niepotrzebnie wydanych pieniędzy.

Gondola vs hybryda (ze spacerówką)?

Wózek jednofunkcyjny, czyli wózek głęboki, posłuży dziecku do momentu, gdy zacznie siadać. Wózek wielofunkcyjny ma możliwość zamontowania na stelażu siedziska spacerowego (oraz fotelika do auta, jeśli ma odpowiednie adaptery), a więc może służyć nawet przez trzy lata. To bardzo wygodne i praktyczne, ale są też minusy. Po pierwsze, wózki wielofunkcyjne są droższe niż jednofunkcyjne.

Po drugie, przez cały czas stelaż wózka będzie ten sam, co przy nieumiejętnej eksploatacji albo słabej jakości może skutkować koniecznością wizyt w serwisie. A jeśli okaże się, że dany model się nie sprawdza (bo np. jest za ciężki, ma za małe koła), jedynym wyjściem będzie kolejny zakup. Co zatem wybrać? Warto poszukać wózka wielofunkcyjnego. Będzie on lepszym wyborem, zwłaszcza jeśli oboje jesteście wysocy (wasz maluszek pewnie też będzie duży i szybko wyrośnie z gondoli). Wózek jednofunkcyjny będzie dobrym rozwiązaniem, jeśli wśród wózków wielofunkcyjnych nie znalazłaś modelu, który odpowiadałby ci w stu procentach, albo jeśli nie masz miejsca, by przechowywać siedzisko spacerówki (które przez kilka miesięcy nie będzie ci potrzebne).

Gondola czterokołowa czy hybryda trójkołowa:

Modele trzykołowe można podzielić na wózki sportowe (przeznaczone do joggingu czy jazdy na rolkach) i na wózki do miasta. Ich plusem jest to, że są dużo lżejsze niż tradycyjne czterokołowce i łatwiej się nimi manewruje. Minusem natomiast to, że mogą mieć gorszą stabilność, i to, że trudniej zachować równowagę np. kiedy wózek wjedzie w dziurę.

Bezpieczeństwo gondoli i hybrydy ze spacerówką:

Każdy model dopuszczony do sprzedaży teoretycznie nie może stwarzać zagrożenia. W praktyce bywa różnie, czasem już w punkcie sprzedaży może ulec uszkodzeniu, np. podczas rozkładania. Przed zakupem warto starannie obejrzeć egzemplarz, jaki będziecie użytkować. Trzeba sprawdzić, czy ma sprawne hamulce, a lekko popchnięty do przodu i puszczony się nie wywraca.

W gondoli ważna jest wysokość boków – im wyższe, tym mniejsze ryzyko, że maluszek, próbując siadać, przypadkowo wypadnie z wózka. Dobrze, jeśli gondola ma pasy lub szelki bezpieczeństwa (nie jest to regułą). Pasy konieczne są za to w spacerówce. Najbezpieczniejsze są pięciopunktowe, a więc przechodzące pomiędzy nóżkami dziecka. Odległość siedziska spacerowego od kół musi być na tyle duża, by malec przypadkowo nie mógł wsunąć w nie rączki. Wózek nie może mieć żadnych ostrych krawędzi czy elementów, o które malec mógłby się skaleczyć.

Jeśli twój wybór padł na hybrydę spacerówkę to pamiętaj!

Taki wózek powinien posiadać stabilne koła, wygodne siedzisko wyposażone w pasy bezpieczeństwa oraz winien jak gdyby „rosnąć” wraz z malcem. Dlaczego to tak ważne? Młody kręgosłup nie jest jeszcze na tyle wykształcony by mógł poradzić sobie z krzywym siedziskiem. Dlatego jeśli włożysz dziecko do źle wyprofilowanego wózka to wiedz, że w przyszłości możesz mieć problem z jego prawidłową postawą.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here