Rozszerzanie diety jest ważnym etapem w życiu każdego malucha, długo wyczekiwanym przez jego rodziców. Dziecko odkrywa bogactwo smaków i nieznane dotąd konsystencje – przeżywa istną kulinarną przygodę!

Żywienie niemowlaków ma niebagatelny wpływ na ich rozwój. Dlatego wprowadzanie nowych pokarmów powinno odbywać się według schematu ustalonego przez ekspertów. Dzięki temu rodzice, żywiąc maluszka, mają szansę wpływać na jego zdrowie teraz i w przyszłości.

Kiedy zacząć rozszerzać dietę maluszka?

Dziecko karmione piersią zdrowo się rozwija. Przybiera na wadze, jest zadowolone i uśmiechnięte. To pewnie czas na to by pomyśleć nad wprowadzeniem innych posiłków.

Co powinniście wziąć pod uwagę podejmując tak ważną decyzję!

Oznaki, że dziecko jest gotowe na rozszerzanie diety:

  • Dziecko samodzielnie siedzi- niemowlę, które ma zacząć jeść stałe pokarmy powinno pewnie samo siedzieć. Jest to kwestia bezpieczeństwa, siedzenie zmniejsza ryzyko udławienia się i świadczy o wystarczającej dojrzałości organizmu.
  • Dziecko opanowało żucie- jest to również kwestia bezpieczeństwa i gotowości dziecka na przyjęcie stałego pokarmu.
  • Dziecko nie ma odruchu wypychania jedzenia z buzi- jeśli niemowlę wypycha pokarm z buzi prawdopodobnie nie jest jeszcze gotowe na nowe pokarmy. Odczekaj jakiś czas i spróbuj znowu.
  • Dziecko interesuje się jedzeniem i tym, co inni mają na talerzach- być może Twoje dziecko interesowało się talerzami innych już w piątym miesiącu życia i wcześniej, jednak warto jeszcze wtedy zaczekać tak, by jego organizm i układ trawienny był gotowy na przyjęcie pokarmu innego niż mleko mamy.
  • Dziecko umie chwytać przedmioty (kawałki pokarmu) pomiędzy palce wskazujący i kciuk- jest to kolejny dowód na dojrzałość organizmu, jego gotowość na rozpoczęcie rozszerzania diety.
  • Dziecko po karmieniu piersią nadal jest głodne- jeśli czujesz, że Twoje dziecko się nie najada, że masz za mało pokarmu a dziecko nie skończyło 6 miesięcy to jest spora szansa, że masz do czynienia z kryzysem laktacyjnym. Ogromnie ważne jest by odróżnić rzeczywisty niedobór pokarmu od pozornego W okresie karmienia piersią wielokrotnie możesz mieć wrażenie, że dziecko nie jest najedzone ale zwykle po kilku dniach sprawa się normuje. Jeśli dziecko przybiera na wadze a po kilku dniach wzmożonego karmienia wszystko wraca do normy, jest to znak, że nie ma jeszcze potrzeby wprowadzać stałych pokarmów. Pamiętaj, że to, że dziecko spędza więcej czasu przy piersi nie oznacza, że nie jest najedzone. Może się to wiązać z potrzebą bliskości, skokiem rozwojowym czy lękiem separacyjnym.

Nie za wcześnie i nie za późno!

Rozszerzanie diety powinno nastąpić nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia i nie później niż w 26. tygodniu życia niemowlaka. W tym okresie większość niemowląt jest już gotowa na przyjmowanie pokarmów innych niż mleko.

Gdy posiłki uzupełniające zbyt wcześnie zastąpią mleko mamy, ilość przeciwciał w diecie maluszka może być mniejsza, co zwiększy ryzyko pojawienia się infekcji czy biegunek. Natomiast opóźnianie wprowadzania nowych produktów do menu maluszka może spowodować niedobory w diecie, co w konsekwencji zaburzy prawidłowy rozwój. Mimo, iż mleko mamy wciąż stanowi podstawę diety, po 6. miesiącu życia niemowlaka nie jest ono w stanie dostarczyć niektórych niezbędnych składników i staje się niewystarczającym pokarmem. Ponadto rośnie zapotrzebowanie niemowlaka na energię i inne składniki odżywcze, które należy zaspokoić wprowadzając posiłki uzupełniające.

Krok po kroku do celu!

W oparciu o najważniejsze zasady rozszerzania diety możesz wypracować wspólną dla Ciebie i maluszka metodę, która pozwoli czerpać korzyści z wprowadzanych posiłków i jednocześnie będzie akceptowalna przez dziecko. Wzbogacanie diety w nowe produkty uczy maluszka jedzenia łyżeczką, akceptacji pierwszych smaków i konsystencji oraz regularności jedzenia. To inwestycja w kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych Twojego dziecka.

  • Do 6 miesiąca życia- tylko mleko matki lub mleko zastępcze skomponowane przez lekarza pediatrę
  • 5-6 miesiąc- wprowadzamy gluten jako profilaktyka przeciw ewentualnej celiakii, na początku mogą to być kaszki instant dostępne w sklepach, ważne by obserwować w tym czasie swoje dziecko i sprawdzać czy nie występują objawy alergiczne
  • 6-8 miesiąc- wprowadzamy pokarmy stałe, takie jak: warzywa oraz owoce. Zawsze w formie przetartej oraz ugotowanej. Podajemy je łyżeczką a nie przez butelkę
  • 7-8 miesiąc życia- do diety stałej wprowadzamy jajko, i nie jak to miało miejsce kiedyś pół całego jajka. Teraz zalecenia mówią, że można podawać całe jajko wraz z białkiem. Można to robić nie częściej niż 3 razy w tygodniu, ale należy zwracać uwagę czy nie występuje uczulenie.
  • 7-9 miesiąc życia- wprowadzamy mięso o raz ryby. Należy wybierać produkty naprawdę bardzo dobrej jakości. Niepochodzące z ferm i przemysłu. Raczej ekologiczne lub z domowej zagrody. Mięso powinno być lekkostrawne oraz chude. Winno być ugotowane na wodzie lub parze. Unikajmy wołowiny i tłustej wieprzowiny. Podawaj swojemu dziecku indyka, królika czy jagnięcinę oraz chude ryby również przygotowane na parze.
  • 7-9 miesiąc- to również czas na mleko i jego przetwory. Należy zwracać uwagę czy nie występuje nietolerancja laktozy i skaza białkowa. Jeśli dziecko chętnie zjada jogurty i serki to podawaj je bez obaw, tylko wybieraj takie naturalne bez cukru

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here