Rozszerzanie diety odbywa się nieco inaczej w przypadku dzieci karmionych piersią, inaczej gdy dziecko karmione jest mlekiem modyfikowanym, a jeszcze inaczej u dzieci narażonych na alergię. Niezależnie jednak od ogólnych prawidłowości dotyczących momentu i sposobu rozszerzania diety, zawsze trzeba brać pod uwagę również indywidualne predyspozycje danego dziecka oraz jego gotowość (lub jej brak) do spożywania nowych pokarmów i płynów.

Mleko matki numer jeden w rankingu najlepszych pokarmów dla maluszka!

Specjaliści zalecają, żeby zdrowe dzieci były karmione wyłączenie mlekiem matki do 6. miesiąca życia. W tym czasie mleko mamy – która powinna dbać o to, aby jej dieta była odpowiednio zbilansowana – dostarcza dziecku wszystkich niezbędnych składników odżywczych, zastępując zarówno płyny, jak i pokarmy stałe. Dlatego w przypadku dzieci karmionych naturalnie rozszerzanie diety następuje zwykle po 6. miesiącu i najczęściej zaczyna się od podawania przecierów z niektórych jarzyn lub jabłka w odpowiedniej formie.

Kiedy jest najlepszy moment by rozszerzyć dietę niemowlaka?

W każdym przypadku, niezależnie od tego czy twoje dziecko w całości jest karmione piersią czy też mlekiem modyfikowanym, rozszerzanie diety dziecka powinno być poprzedzone konsultacją z pediatrą, ale również wnikliwą obserwacją maluszka przez rodziców. Dziecko nieświadomie wysyła nam sygnały świadczące o tym, czy jest już gotowe na rozszerzanie diety o niektóre składniki i rodzaje pokarmów. Obserwujmy więc, podczas pierwszych prób rozszerzania diety, czy malec nie ma odruchów zwrotnych, czy potrafi żuć, czy sprawia wrażenie, że chce uczestniczyć w posiłkach, czy interesuje się jedzeniem itp.

Rozszerzenie diety to ważny element prawidłowego rozwoju!

Półroczne dziecko jest już coraz bardziej aktywne – turla się, pełza, wysoko unosi na rękach. Do tej aktywności zużywa sporo energii, którą powinno odzyskiwać przez sen i odpowiednie odżywianie. Malec coraz bardziej interesuje się też otoczeniem, a czasem nawet tym, co na talerzach mają dorośli – to dobry znak, świadczący o rosnącej gotowości dziecka do poznawania nowych pokarmów i smaków.

W takiej sytuacji możemy zacząć stopniowo rozszerzać dietę naszej pociechy. Możemy samodzielnie przygotowywać dla dziecka takie pierwsze posiłki – przeciery warzywne i jabłko, początkowo najlepiej odrobinę podduszone – ale tylko i wyłącznie z najwyższej jakości, najlepiej ekologicznych składników. Musimy mieć absolutną pewność, że produkty, które zaczynamy podawać dziecku nie zaszkodzą mu. Kupowane w „zwykłych” sklepach warzywa i owoce mogą zawierać pestycydy, metale ciężkie i inne związki, które są szkodliwe dla delikatnego organizmu dzidziusia oraz które mogą powodować reakcje alergiczne.

Jeśli nie mamy takiego dobrego, pewnego źródła najwyższej jakości naturalnych składników, bezpieczniej jest kupować dla dziecka gotowe dania – najlepiej te z bio-dynamicznych upraw ekologicznych.

Inwestycja w zdrowy start!

Niezależnie od tego jaki posiłek wybierzesz dla swojego maluszka, to pamiętaj że dobrze zbilansowana dieta, bogata w wartości odżywcze oraz niezbędne składniki budulcowe i energetyczne, to inwestycja w późniejsze zdrowe życie dziecka. Jeśli na starcie twoje dziecko dostanie zdrowe węglowodany, tłuszcze oraz białka, to w przyszłości zarówno jego system immunologiczny, jak i pokarmowy będą w stanie poradzić sobie z potencjalnymi infekcjami i szkodliwymi substancjami jakich bardzo dużo w przetworzonej żywności i całym świecie. Rozszerzenie diety w sposób przemyślany i z góry zaplanowany to jak gdyby depozyt w dorosłe życie i obronę przed konsumpcyjnym światem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here