Zaleca się, by dzieciom karmionym butelką rozszerzać dietę w piątym miesiącu, a karmionym piersią – w siódmym. Maluch jest na to gotowy, jeśli potrzebuje więcej karmień (jest częściej głodny), interesuje się tym, co jedzą inni członkowie rodziny, umie już sam siedzieć, brać jedzenie do rączki i wkładać je do buzi. Na pierwszy posiłek wystarczą 3-4 łyżeczki, ale co dzień po troszku zwiększaj porcje. Przez pierwsze tygodnie dziecko zaznajamia się z nowymi smakami i konsystencjami. Upłynie sporo czasu, nim zje tyle, by się nasycić.

Komponuj według własnego rozsądku bowiem to ty wiesz najlepiej co twoje dziecko potrzebuje by zdrowo rosnąć!

Od wielu lat uważa się, że kolejność wprowadzania nowych produktów nie ma większego znaczenia. Coraz więcej ekspertów skłania się ku temu, ponieważ różnice lokalne są tak duże, że odgórne narzucanie rodzicom co mają podawać dziecku jest niewykonalne i nieuzasadnione. Należy kierować się rozsądkiem i logiką. Zaczynamy od potraw łatwostrawnych, łatwo przyswajalnych, wartościowych, a przede wszystkim lokalnych. Początkowo mogą to być kaszki ryżowe, gotowane warzywa (marchew, ziemniak, brokuł i in.), owoce (jabłka, gruszki, banany, morele i in.). Następnie niewielkie ilości kaszek zbożowych, zmielone mięso, jajo, posiekane surowe warzywa. Kolejne etapy to ryby, jogurty, sery.

Codziennie powinniście podawać:

  • warzywa (zupy, przeciery)
  • owoce (przeciery, miękkie do rączki)
  • kasza/kleik bezglutenowy, po 2 tygodniach też glutenowy – jako dodatek do posiłków owocowo – warzywnych lub mlecznych, najlepiej wzbogacone w żelazo)
  • mięso (źródło żelaza!) gotowane (bez wywaru)
  • drób (mięso z indyka, gęsi, kurczaka, kaczki)
  • wołowina, jagnięcina, królik
  • początkowo ok. 10 g, pod koniec 1 r.ż. ok. 20 g
  • tłuszcze: oliwa z oliwek, masło, bezerukowy olej rzepakowy, margaryny miękkie z niską zawartością izomerów trans (niewielki dodatek do zup)

Niecodziennie możesz wprowadzać:

  • całe gotowane jajko 3-4 razy w tygodniu
  • morskie ryby (źródło DHA) (łosoś, dorsz, halibut, śledź, sola) od 7.- mc 1 raz w tygodniu, obserwując reakcję dziecka, w małych porcjach, gotowane, pieczone
  • twarożek, jogurt, kefir (źródło wapnia!) – kilka razy w tygodniu od 9-12 mc
  • pieczywo (biszkopty, sucharki itp.) glutenowe i bezglutenowe od 11-12 mc

Na pewno unikaj:

  • słodzone napoje, soki, niektóre zioła (np. koper włoski)
  • napoje bez wartości odżywczej – harbatki, soft-drinks i inne
  • słodycze, żywność wysokoprzetworzona, konserwowana, barwiona
  • wysokotłuszczowa, smażona np. parówki, frytki, chipsy
  • mleko pełne – nie podaje się do końca 12 r.ż.
  • miód do końca 12 rż. (możliwość obecności przetrwalników clostridium botulinum, ryzyko botulizmu dziecięcego), starszym dzieciom można podawać

Brak przyrostu wagi:

Niemowlęta karmione piersią o słabym przyroście masy powinny dostawać posiłki uzupełniające częściej – w 6-8 miesiącu 3-4 razy. W ten sposób można uniknąć podawania mleka modyfikowanego, a jednocześnie uzupełnić braki kaloryczne w żywieniu dziecka. Minimalne zapotrzebowanie na mleko w tym okresie pokryje nawet 4-5 karmień z piersi.

Alergie i nietolerancje pokarmowe:

Nie ma obecnie uzasadnienia dla profilaktycznego eliminowania lub opóźnionego wprowadzania pokarmów potencjalnie alergizujących (np. jaj, ryb, orzechów, owoców morza, pszenicy, żyta, owsa, mięsa). Opóźnione wprowadzanie nie zmniejsza ryzyka wystąpienia alergii zarówno u niemowląt z grupy ryzyka wystąpienia alergii, jak i u niemowląt zdrowych. Istnieją doniesienia pokazujące, że opóźnianie wprowadzania zwiększa wręcz ryzyko alergizacji.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here