Nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia życia i nie później niż w 26. tygodniu życia dziecka nadchodzi czas, kiedy przestaje mu wystarczać pokarm mleczny. Bez względu na to, czy karmisz dziecko piersią, czy podajesz mu mleko modyfikowane, we wspomnianym okresie należy stopniowo włączać do diety dziecka nowe produkty. Pomocny w tym będzie schemat żywienia niemowląt.

To, jak mama odżywiała się w czasie ciąży, czy karmi piersią i czy we właściwy sposób rozszerza dietę niemowlęcia ma realny wpływ na obecne i przyszłe zdrowie jej dziecka. Dieta pierwszych dniach życia maluszka to moment, podczas którego programuje się metabolizm i kształtują nawyki żywieniowe dziecka. Dlatego tak ważne jest wspieranie zdrowia maluszka poprzez odpowiednie żywienie na każdym etapie jego rozwoju.

A po mleku…

Rozszerzanie diety niemowlaka powinno rozpocząć się nie wcześniej niż po ukończeniu 17. tygodnia i nie później niż w 26. tygodniu jego życia. Dotyczy to zarówno rozszerzenia diety niemowlęcia karmionego piersią, jak i rozszerzania diety maluchów karmionych mlekiem modyfikowanym. W pierwszym przypadku, gdy mama karmi wyłącznie piersią przez 6 pierwszych miesięcy życia dziecka, celem wprowadzania nowych pokarmów jest nie tyle wzbogacanie diety w nowe składniki odżywcze, których na tym etapie dostarcza mleko mamy, ile rozwój u dziecka akceptacji różnych smaków. Zapotrzebowanie na dodatkowe składniki pojawia się między 6. a 8. miesiącem życia, kiedy niemowlę karmione naturalnie powinno otrzymywać 2-3 posiłki uzupełniające, między 9. a 24. miesiącem życia liczba ta wzrasta do 3-4 posiłków i 1-2 zdrowych przekąsek. Z kolei niemowlęta karmione mlekiem modyfikowanym powinny od 5.-6. miesiąca życia zjadać 4-5 posiłków dziennie (w tym posiłków mlecznych) oraz 1-2 zdrowe przekąski.

Konsystencja nowej diety!

Pierwsze, inne niż mleczne posiłki, które podajesz dziecku powinny posiadać gładką konsystencję, którą możesz osiągnąć np. miksując składniki takie jak warzywa, mięso czy owoce. Stopniowo, na kolejnych etapach rozszerzania diety niemowlaka, konsystencja posiłków powinna być coraz mniej gładka i ok. 9. miesiąca życia dziecka maluch powinien mieć możliwość gryzienia i żucia spożywanych posiłków

Pojedynczo i z rozwagą!

Podając kolejne nowe produkty pamiętaj, by między każdą nowością zachowywać 1-2 dni przerwy. W ten sposób bez trudu zaobserwujesz ewentualną reakcję alergiczną na konkretny produkt. Na początku rozszerzania diety niemowlaka, podawaj mu posiłki z jednym składnikiem np. marchewkę, groszek, dynię czy ziemniaczki w niewielkiej ilości. Pamiętaj jednak, by nie znudzić malucha nowym smakiem i urozmaicaj podawane produkty. Pod żadnym pozorem nie dosalaj i dosładzaj posiłków dla dziecka. W ten sposób unikniesz wykształcenia się u dziecka nieprawidłowych preferencji smakowych. Niech nie zniechęca Cię, jeśli maluch początkowo będzie odmawiał jedzenia nowych posiłków. Eksperci podkreślają, że czasami należy podawać nowy produkt nawet 15 razy, zanim dziecko zaakceptuje jego smak.

Uważaj na silne alergeny, ale nie unikaj ich!

Aby przyzwyczaić układ immunologiczny do kontaktu z różnymi posiłkami i składnikami, warto w domu podać dziecku alergeny, które najsilniej wpływają na układ odpornościowy. Wówczas będziecie wiedzieli, że dziecko jest na coś uczulone czy też, nie. I może swobodnie jeść orzechy, sezam czy kakao.

Kilka najsilniejszych alergenów:

  • Orzechy- bez wątpienia orzechy posiadają minerały i zdrowe kwasy tłuszczowe, ale są także silnym alergenem. Jeżeli twoje dziecko skończyło roczek i nie jest uczulone na orzechy, możesz mu je podawać w niewielkiej ilości. W celu uniknięcia zakrztuszenia podawaj orzechy w postaci rozdrobnionej.
  • Kakao i czekolada- to dwa silne alergeny, dlatego też nie należy podawać ich zbyt często małym dzieciom. Dodatkowo powodują zaparcia, przyczyniają się do powstawania próchnicy i nadwagi. Są również cennym źródłem magnezu i witamin, dlatego jeśli nie uczulają twojego dziecka to możesz mu podawać jedną kostkę czekolady na tydzień lub dwa.
  • Miód- niewątpliwie miód jest zdrowy, ale często wywołuje uczulenie. Jeżeli twoje dziecko nie jest alergikiem, to miód możesz wprowadzić do diety dziecka po jego drugich urodzinach.
  • Ser żółty- posiada bardzo dużo wapnia. Jednak wybierając sery zrezygnuj z tych najtańszych, ponieważ zawierają dużo dodatków chemicznych. Dobrej jakości ser podawaj dziecku ok. drugiego roku życia.
  • Rosół- wywary mięsne w tym rosół posiadają właściwości alergizujące i nie powinny być podawane małemu dziecku. Rosołem ugotowanym w domu (bez kostek i sztucznych przypraw) możesz nakarmić swoje dziecko w drugim roku życia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here