Nowe zasady żywienia niemowlaków w prawdzie nie podają żelaznych zasad co do kolejności wprowadzania nowych pokarmów do diety niemowlaka. Jednak zastrzegają jedno, należy jak najpóźniej zapoznawać dziecko ze sztucznym smakiem słodkim, dlatego jak gdyby na prowadzenie wysuwają się warzywa, które można przygotować w sposób łatwy i szybki. Można je podawać w formie musu, przecieru lub w całości w formie ugotowanej lub tylko zblanszowanej (propozycja dla nieco starszych dzieci).

Dlatego słów kilka o warzywach…

Warzywa są ważnym elementem dziecięcej diety. Ich brak to ryzyko, że małemu organizmowi zabraknie niektórych składników. I nawet jeśli okaże się, że dziecko nie od razu polubi ich smak, nie poddawaj się.

Można wprowadzić je do diety niemowlaka jako pierwsze niemleczne pokarmy. Jeśli zdecydujesz, by to od nich zacząć rozszerzanie diety, podaj je najwcześniej dopiero po skończeniu przez dziecko czwartego miesiąca, ale nie później niż po ukończeniu szóstego miesiąca (między 17. a 26. tygodniem życia). Pierwszy przecier warzywny (a potem także kilkuskładnikową zupkę) podaje się dziecku codziennie, zaczynając od kilku łyżeczek i stopniowo zwiększając ilość – zgodnie z jego apetytem – aż będzie zjadało miseczkę przecieru lub zupki, czyli 150–180 ml, później – 190–220 ml. Pamiętaj jednak, że to tylko ilości orientacyjne. Początkowo dania powinny mieć gładką płynną konsystencję, potem możesz już tylko rozgniatać warzywa widelcem. Ugotowane na miękko warzywa można też podawać dziecku do samodzielnego jedzenia rączką – jeśli rozszerzasz dietę metodą BLW (Bobas Lubi Wybór) – jednak lepiej robić to dopiero w kolejnych tygodniach podawania nowości, a nie na samym początku.

Jakie warzywa podawać do jedzenia dla niemowlaka?

Każde warzywo to źródło cennych witamin, składników mineralnych i błonnika, dlatego dziecko powinno jeść różne warzywa. Są w nich składniki ważne m.in. dla odporności, np. witamina C, beta-karoten, żelazo, cynk, miedź, a także błonnik pokarmowy regulujący pracę jelit. Niemowlę powinno jeść warzywa co najmniej 2–3 razy dziennie. Nie ma już ścisłych zaleceń, w jakiej kolejności wprowadzać je do diety, ale warto zacząć od warzyw sezonowych najlepiej z naszej strefy klimatycznej, choć nie ma przeciwskazań, by dziecko na początek spróbowało np. bakłażana.

A może soki z warzyw?

Dziecku podawaj soki przecierowe. Możesz robić je w domu ze świeżych warzyw lub podawać gotowe soczki przeznaczone dla niemowląt. Jako pierwszy można podać sok jednoskładnikowy, np. marchwiowy. Potem soki dwuskładnikowe, np. z jabłek i marchwi lub dyni i winogron. Soki przecierowe z miąższem z owoców i warzyw oprócz witamin, składników mineralnych dostarczają pektyn i błonnika, które m.in. zapobiegają zaparciom. Niemowlę nie powinno jednak dostawać zbyt dużo soków – mogą powodować biegunki i zmniejszać apetyt. Soki można zacząć podawać dziecku najwcześniej w piątym miesiącu – maksymalnie do 150 ml dziennie.

Jak obchodzić się z warzywami?

  • Wybieraj warzywa świeże, twarde, nieuszkodzone. Wskaźnikiem ich świeżości jest też jasny kolor, specyficzny dla danego gatunku.
  • Kupuj te z naszej strefy klimatycznej, zwłaszcza w sezonie – są wtedy najzdrowsze.
  • ​Nie kupuj dużych ilości – lepiej codziennie kupić świeże warzywa, niż wyrzucać nadpsute.
  • Przechowuj je na dole lodówki – tam temperatura jest nieco niższa, a wilgotność większa niż na wyższych półkach. I niezbyt długo – do 2–4 dni.
  • Cienko obieraj – pod skórką jest najwięcej składników odżywczych. Do obierania i tarcia używaj tarki i noży ze stali nierdzewnej.
  • Gotuj krótko – na parze lub w jak najmniejszej ilości wody – i krótko – tylko do miękkości. Zwykle wystarczy 15–20 minut.
  • Myj krótko – nie mocz ich, do mycia używaj chłodnej wody.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here